El canal de Nantes a Brest en bicicleta
Informacions

Fotografies Plana inici Informació Canal lateral del Garona

Com Anar-hi

Vam escollir anar-hi en cotxe aprofitant l'experiència de l'any anterior en fer la ruta dels Castells del Loira. Son uns dos dies de ruta entre no sortir massa d'hora, no arribar massa tard i fer alguna parada per descansar i menjar.

Fem una primera etapa de Cardedeu, Perpinya, Toulouse, Burdeos i parem a sopar i dormir a l'Hotel Restaurant du Midi a St. Genis de Saintonge, un petit poble passat Burdeos.

L'endemà som a Nantes a migdia tocats i ens dona temps de fer les gestions a l'oficina de turisme, buscar parquing, equipar-nos i començar a pedalar.

A la tornada vam fer la mateixa operació i tot hagués anat bé si no fos per un accident a l'autopista que ens va fer perdre unes dues hores. Total a les 4 de la matinada ens ficavem al llit d'un hotel d'autopista una mica abans de Carcasona.

Un cop acabada la ruta tenim tren a Chateaulin (dos per dia, un a primera hora i l'altre al migdia) que ens porta a Quimper. Allà ens hem d'esperar dues hores per al tren de Nantes. Ho vam aprofinar per donar una volta pel poble.

Vista l'experiència hi ha una alternativa molt recomanable que és deixar el cotxe a Burdeos i d'alla agafar un tren a Nantes. N'hi han diversos per dia, són ràpids, cómodes i ens estalviem els 400 Km de cotxe. A tenir en compte !!!

Informacions Útils

No hi ha molta literatura sobre aquesta ruta. Fent cerques a Internet es pot trobar alguna cosa però en general no són massa descriptives o són, simplement, recordatori del viatge.

El llibre que sembla més complert és "Le canal de Nantes à Brest" de l'editorial "Les editions du Vieux Crayon" , es pot trobar a Altair, al Amazon francès i nosaltres el vam comprar a l'oficina de turisme de Nantes.

És un llibre especial, però un cop t'hi acostumes et dones compte que està ben explicat, té tota la informació i és útil.

La descripció de la guia abasta el canal de Nantes a Brest i un altre canal denominat Blavet.

Vam deixar el cotxe en un pàrquing al centre de Nantes a un preu gens raonable, 13 EUR per dia. L'oficina de turisme ens va dir que no hi havien abonaments setmanals ni res que se l'hi assembles i tampoc ens va recomanar cap lloc especial per a deixar el cotxe i que tingués un mínim de garanties. Al final vam optar per la solució senzilla però cara.

Per dormir no vam tenir massa problemes, la guia indica molt bé les instal·lacions de cada poble o fins i tot les cases aïllades. El menjar tampoc va ser cap problema, a les nits sempre vam trobar oferta de restaurants i al migdia ens vam acostumar a menjar un entrepà comprat al poble on havíem dormit.

La ruta ens permet descobrir l'interior de la Bretanya, una zona molt propera, pel que fa als kilòmetres, a la costa turística, però molt allunyada pel que fa a aglomeracions de gent, trànsit i brogit en general. Un viatge francament recomanable.

En acabar la ruta nosaltres vam marxar de seguida, no hagés estat malament dormir a Chateaulin i aprofitar les hores del matí i de la tarda per apropar-se a la costa atlàntica. És un suggeriment.

Track GPS

Els tracks son els originals capturats durant el viatge sense cap retoc.

Fent Ruta
Dia 1

Nantes - Blain - Dimecres 22-06-2011

Sortida 13:45 - Arribada 19:16 - Hores pedalades 4:37

Kilòmetres - 60,13

El camí comença just al centre de Nantes, al costat de la catedral. Busquem un parking a prop, hi deixem el cotxe, descarreguem les bicis, ens vestim i a pedalar.

Nantes és ple de carrils bici, no massa generosos però suficients. El camí des del centre fins al canal es fa resseguin aquests carrils que s'acaben un cop arribem a la zona universitària. Allà la guia marca un camí que anem seguint de forma intuïtiva fins que ens aboca a una carretera departamental.
En principi hi ha un carril bici al canto esquerra, però desapareix del tot en arribar a Sucé-sur-Edre, sols ens queda pedalar per la carretera.
Sortosament quasi no hi ha transit i al cap d'uns 7 Km ens trobem el canal. Agafem el camí de sirga i a pedalar.

En total sortir de Nantes són uns 25 Km i arribar fins a Blain són uns 25 Km més.

El camí és de terra amb una mica de grava per sobre. No és molt ràpid de pedalar però no ens podem queixar. És més molest el vent de cara i la mica de pluja que va caient.

Arribem a Blain i l'aigua comença a caure amb més força, busquem un dels dos hotels de la guia: El primer està tancat i el segon tenen ple. Sort que la mestressa ens busca allotjament en un poble del costat. No està malament.

A l'hora que hi arribem corrents a dutxar-nos i a sopar. A l'hotel no en fan i hem de caminar uns 2 Km cap als afores. Al final tot surt rodó, sopem i dormim.

Esmorzar Hotel Restaurant du Midi - St. Genis de Saintonge

Sopar Auberge de la Foret - Le Gavre

Dormir Auberge de la Croix Blanche - Le Gavre

Dia 2

Blain - Redon - Dijous 23-06-2011

Sortida 09:49 - Arribada 14:58 - Hores pedalades 3:53

Kilòmetres - 52,02

Avui toca desfer el camí que vam fer de més ahir, ho fem sense problemes i ens trobem el canal al seu lloc.

Abans de sortir hem pensat en comprar un entrepà per a dinar, ens hem trobat amb una boulangerie que en feien farcits de tot i que, a la vista, eren suculents. Com que ens surt bé i ens agrada serà pràctica diària.

Avui el canal és com una mica més salvatge. Tot és natura i la vista a dreta i a esquerra és àmplia. Fem el camí sense problemes fins a Redon. Bé, un petit problema, des de primera hora del matí si toco el fre del darrera se'm queda enganxat clavant la roda. He d'anar frenant amb el de davant.

Arribats a Redon agafem un hotel i anem a donar una volta. No té res de particular: una catedral, l'Hotel de Ville i el port amb el seu barri mariner antic. És agradable de passejar-hi.

Aprofitem per busca una botiga de bicicletes i en trobem una que ens asseguren que per demà ens la tindran arreglada.

Esmorzar Auberge de la Croix Blanche - Le Gavre

Sopar L'Ile aux grillades - Redon

Dormir Hotel Le France - Redon

Dia 3

Redon - Josseline - Divendres 24-06-2011

Sortida 09:48 - Arribada 16:13 - Hores pedalades 4:42

Kilòmetres - 65,62

Primer de tot: recollir la bicicleta (Azimuth Bike) i comprar l'entrepà. Perfecte !!!

Seguim la ruta que s'endinsa cap al que sembla un parc d'activitats naturals, és preciós. A la dreta deixem uns penya-segats: les Falaises de l'Ile aux Pies. Ens trobem construccions al costat del canal que semblen antigues industries que aprofitàvem l'aigua com a força motriu.

Travessem Malestroit que, a primera vista, sembla un poble encantador: a tenir en compte com a final d'etapa.

El nostre destí avui és Josselin del que, uns kilòmetres abans d'arribar-hi, en veiem l'agulla de l'església i al cap d'una estona l'imponent castell.

Hotel, dutxa, una estona de relax i visita al poble.

És un lloc molt turístic però agradable de passejar-hi. És ple de cases antigues típiques de la zona. Com a final d'etapa excel·lent.

Esmorzar Hotel Le France - Redon

Sopar Hotel Restaurant du Chateau - Josseline

Dormir Hotel Restaurant du Chateau - Josseline

Dia 4

Josseline - Pointivy - Dissabte 25-06-2011

Sortida 09:57 - Arribada 15:15 - Hores pedalades 3:57

Kilòmetres - 51,76

Dia relaxat sense incidències especials. Ens trobem que el canal es transforma en alguns casos en petits plans d'aigua, sense arribar a estany, que servien de reserva d'aigua per a les industries.

A mig camí val la pena arribar-se fins a l'Abbaye Notre-Dame de Timadeuc, a uns 600 metres del canal i per una carretera que fa una certa pujada.

Avançant pel camí arribem al Bief de partage d'Hilvern, deixem de pujar i comencem a baixar. Deixem endarrere unes 20 rescloses de pujada, concentrades en dos kilòmetres i 20 més de baixada concentrades en uns altres dos kilòmetres.

Arribada a Pointivy sense incidències i buscant hotel acabem allotjant-nos en un hotel un pel "cutre". La ciutat no té massa interès i si us la podeu saltar, millor.

Esmorzar Hotel Restaurant du Chateau - Josseline

Sopar La Petite Marmite - Pointivy

Dormir Hotel Aux Berges du Blavet - Pointivy

Dia 5

Pointivy - Rostrenen - Diumenge 26-06-2011

Sortida 09:12 - Arribada 15:31 - Hores pedalades 5:10

Kilòmetres - 63,36

Sortim d'hora intentant evitar el sol, però vui cau a plom. És diumenge i serà el dia més calorós.

Avui tenim un tros complicat, a mig camí ens trobarem la presa de Guerlédan que parteix en dos el canal i que el 1930 va fer desaparèixer 18 rescloses i uns 10 kilòmetres de camí.

Per a poder seguir la pedalada s'ha habilitat una antiga via de tren que uneix el camí des de la resclosa 119 fins a la 137. El millor és seguir les instruccions de la guia, però en tot cas el camí està ben indicat i no hi ha pèrdua. Això sí, al principi puja deu n'hi do.

Un cop agafem la via verda a Mur-de-Bretagne la vista canvia completament, hem agafat alçada i si la vegetació ho permet tenim una bonica vista panoràmica. Està bé per a canviar de paisatge.

Un cop retrobem el camí arribem a l'Abbaye de Bon-Repos que és com Les Planes però en francès. És diumenge i el lloc està molt concorregut.

Arribem sense problemes a Rostrenen però el tema dormir se'ns complica. Truquem a la desesperada a una Chambre d'Hotes i resulta ser una parella gran, encantadora, que ens deixa dormir. Perfecte !!!

Acabem la jornada amb un sopar autèntic bretó: Creps i Sidra.

Esmorzar Hotel Aux Berges du Blavet - Pointivy

Sopar Le coeur Breizh - Rostrenen

Dormir Chambre d'hotes Mme. Burlot - Rostrenen

Dia 6

Rostrenen - Chateauneuf-du-Faou - Dilluns 27-06-2011

Sortida 09:30 - Arribada 16:15 - Hores pedalades 4:42

Kilòmetres - 64,75 (72,12)

Fem un bon esmorzar i tornem a la ruta. Als deu kilòmetres trobem un altre Bief de partage i la corresponent agrupació de rescloses. D'aquí fins al mar tot ha de ser, tericament, baixada.

No trobem absolutament res en tot el camí tot i això és una de les parts amb la natura més salvatge de tot el canal.

L'arribada a Chateauneuf-du-Faou és molt maca, la vista es fa més àmplia i deixa entreveure la torre d'agulla de l'església. El poble, com no, està dalt d'un turó; s'ha de pedalar en pujada !.

Esmorzar Chambre d'hotes Mme. Burlot - Rostrenen

Sopar Hotel Restaurant Le relais de Cornouaille - Chateauneuf-du-Faou

Dormir Hotel Restaurant Le relais de Cornouaille - Chateauneuf-du-Faou

Dia 7

Chateauneuf-du-Faou - Chateaulin - Dimarts 28-06-2011

Sortida 08:22 - Arribada 11:53 - Hores pedalades 3:25

Kilòmetres - 45,26

Sortim molt d'hora per poder agafar el tren del migdia. Creiem que no hi haurà problema, però per si de cas...L'etapa no te cap interès pel que fa al paisatge, fins i tot el recorregut es veu un pel descuidat i el camí no està tant fresat ni tan arreglat.

Un cop arribats a Chateaulin ens sap greu no quedar-nos-hi una nit, sembla força bonic i potser haguéssim pogut trobar una petita ruta per arribar fins a la costa que, de fet, no està massa lluny. Però ens agafen les presses i anem cap a l'estació que és a dalt de tot del poble, toca tornar a pujar !!!
Aprofitem l'espera fins que arriba el tren per a dinar.

I ruta acabada, tornem a casa