Bicicleta pel Canal Lateral del Garona
Informacions

Fotografies Plana inici Informació Canal lateral del Garona

Com Anar-hi

Des de Barcelona hi ha tres opcions: Agafar el cotxe (3h), en tren per Port-Bou/Cerbere o en tren per Puigcerdà/La Tour de Carol (6h en ambdós casos). Per horaris la opció de Puigcerdà és la millor, malauradament el setembre de 2009 la línia no funcionava entre La Molina i Puigcerdà, feia molt més complicat el viatge i varem optar pel cotxe.

Informacions Útils

Teníem la idea de fer el Canal lateral de la Garona complert, això vol dir de Toulouse a Castets-en-Dorthe i acabar a Burdeos anant per la pista Roger Laperbie. Preparant la sortida varem veure que hi havia una pista de bicicletes que anava quasi de la fi del canal fins a l'Atlàntic i varem optar per aquesta alternativa.

D’aquesta manera es podia anar fins l'Atlàntic, seguir per Burdeos, agafar la pista Roger Laperbie de tornada i seguir amb tren fins a Toulouse. Per temps varem descartar fer la volta complerta però, això sí, varem arribar a l'Atlàntic.

A excepció d’uns 10 Km de pista amb grava fina, la resta del recorregut està totalment asfaltat. És una delícia! En el tram del canal és va sempre pel camí de sirga, la pista fins al mar (Bazas - Mios) és una línia recta pel mig dels boscos de les Landes i molt ben asfaltada. Arribats a Biganos i fins a la duna de Pilat i Arcachon és més urbà però segregat sempre dels cotxes amb algunes petites excepcions.

Qüestió intendència general del viatge és una mica més complicat. La zona no està molt poblada i trobar llocs per menjar i dormir és, en alguns casos, una mica difícil. En tot cas és millor planificar una mica les etapes per a no tenir sorpreses.

• L’oficina de Turisme de la Gironde http://www.tourisme-gironde.fr/cdt_piste_cyclable.asp disposa d'uns mapes de les pistes de bicicletes
  • Toulouse Association Velo disposa d’una guia del canal de La Garonne amb hotels i restaurants http://toulousevelo.free.fr/AncienSite/francais/canal/Le_canal_du_Midi_en_velo.html
  • A la plana de Les Velóroutes et Voies Vertes de France http://www.af3v.org/ hi ha un mapa interactiu i la descripció de totes les vies verdes de França.
  • Per informació del Canal del Midi podeu mirar la plana www.rutesrares.com

Track GPS

Els tracks son els originals capturats durant el viatge. En algun cas estan editats per afegir-hi alguns punts que s'havien perdut o petites marrades i equivocacions. El track de Fontet fins a Sauveterre-de-Guyenne està traçat sobre el mapa.

Fent Ruta
Dia 1

Toulouse - Moissac - Diumenge 20-09-2009

Sortida 10:00 - Arribada 17:00 - Hores pedalades 5:37

Kilòmetres - 74,31

Abans de sortir negociem on deixar el cotxe. El pàrking de la plaça Jean Jaures ens fa un forfait de 60EUR la setmana. No ens sembla malament i el deixem allà.

Per sortir de Toulouse cal anar a buscar el Canal de Midi (passa pel centre), seguir-lo en direcció Oest fins a trobar l'nici del Canal de la Garona. Inconvenients?: Ens trobem de cara a tots els participants de la mitja marató de Toulouse.

El camí està perfecte, asfaltat fins a l'alçada de Montech on hi ha un petit tros de grava i sorra. Fa un dia tapat, plujós i al final del dia ens cau una tamborinada encara que és suportable.

Per dinar hem de sortir del camí i així i tot sols trobem un restaurant marroquí. Acabem l'etapa a Moissac que val una petita visita turística.

Esmorzar Hotel Royal Wilson - Toulouse

Dinar Restaurant La Medina - Pompignan

Sopar Hotel Pont Napoleon - Moissac

Dormir Hotel Pont Napoleon - Moissac

Dia 2

Moissac - Serignac - Dilluns 21-09-2009

Sortida 10:00 - Arribada 15:45 - Hores pedalades 4:30

Kilòmetres - 59,72

La sortida de l'hotel cap el canal es franca i sense entrebancs. Avui toca avançar a gent que fa el camí de Sant Jaume a peu. En trobem forces. També hi ha ciclistes amunt i avall que no sabem on van. Quasi no en tornarem a veure en tot el viatge.

Ruta al costat del canal entre plataners i amb els pobles a un o dos Km del canal. És difícil fer una mica de turisme ja que mai saps que et trobaràs i sí val la pena la marrada. La intendència sota mínims i a la fi decidim escurçar l'etapa i fer nit a Serignac per assegurar.

Ens costa trobar el poble ja que no està indicat. Aquesta és una altre constant: no hi ha cartells que anunciïn els serveis de cada poble.. A la fi preguntem a un ciclista local que, a tranques i barranques i equivocant-se, ens dona les indicacions per arribar a lloc.

Esmorzar Hotel Pont Napoleon - Moissac

Dinar Barretes energètiques en ruta

Sopar Hotel Le Prince Noir - Serignac

Dormir Hotel Le Prince Noir - Serignac

Dia 3

Serignac - Blaignac - Dimarts 22-09-2009

Sortida 10:00 - Arribada 17:45 - Hores pedalades 5:33

Kilòmetres - 72,57

El dia s'aixeca emboirat i dona a tot al paisatge un aspecte fantasmagòric: el canal, els camps, les cases, tot mig amagat. Tot el matí ha estat així. El camí perfecte, no trobem ningú i es fa fins i tot monòton. Sortim del canal per dinar a Le Mas d'Agenais, val la pena fer-hi una volta.

Aquest tros de canal és el que té la vegetació mes exuberant i salvatge. És preciós.

Intentem trobar on dormir però no ens en sortim. Al final ens agafen en una casa rural però, desprès d'esperar una bona estona, ens diuen que sense sopar ni esmorzar. No teníem massa més opcions i ho agafem.

Esmorzar Hotel Le Prince Noir - Serignac

Dinar Restaurant Le Bateu Lavoir - Le Mas d'Agenais

Sopar Sense sopar (Una poma per cada un i una barreta)

Dormir Domaine Les Messants - Blaignac

Dia 4

Blaignac - Belin-Beliet - Dimecres 23-09-2009

Sortida 09:00 - Arribada 18:30 - Hores pedalades 5:48

Kilòmetres - 86,05

Sortim ben d'hora disposats a trobar un lloc per esmorzar, ens costarà força !!! A Langon ho aconseguim.

El dia torna a estar emboirat, pitjor que ahir i amb la sensació molt més fantasmagòrica.

Al principi del dia seguim el darrer tros del canal fins a Castets-en-Dorthe, allà s'acaba. Ens trobem una persona que ens recomana agafar una carretera que segueix recte al costat del riu, més planera que la departamental i sense cotxes. Perfecte !!! Arribem a Langon, esmorzem i anem a buscar la pista de bicicletes Bazas-Mios.

La ruta que varem seguir és la que ens indicaren a l'oficina de turisme. No crec que fos massa bona, era una departamental força transitada, sort que era un tros curt. Ens du fins a Roaillan on podem agafar la pista de bicicletes.

El paisatge canvia, entrem a Les Landes: Terra sorrenc i pins alts. La pista travessa els boscos i es perd en línies rectes inacabables: Es tracta d'una antiga via de tren.

L'ideal per aquesta etapa es fer la pista sencera, dormir al mig és complicat i a nosaltres ens va costar trobar lloc. S'havia d'allargar l'etapa anterior fins a Langon i aquesta fins a Biganos.

Esmorzar Cercle des amis reunis - Langon

Dinar Auberge La cremaille - Villandraut

Sopar Pizzeria La Toscana - Belin-Beliet

Dormir Hotel La Cabane - Belin-Beliet

Dia 5

Belin-Beliet - Arcachon - Dijous 24-09-2009

Sortida 09:15 - Arribada 16:30 - Hores pedalades 5:05

Kilòmetres - 62,86

Sortim ben d'hora, l'hotel no convida massa a quedar-se. La pista és just al costat i de seguida podem agafar velocitat de creuer amb la mateixa pista i el mateix paisatge. Un cop s'arriba a Biganos el camí es converteix en un carril bici al costat de la carretera, mes o menys segregat i sense massa interès, és una zona molt turística amb cotxes, rotondes, supers, etz.

A la fi arribem a la duna de Pilat. Val la pena anar-hi i pujar-hi, la vista és impressionant en un entorn turístic a més no poder.

Dinem tranquil·lament i decidim anar a fer nit a Arcachon, tothom ens ho ha recomanat, sembla ser el poble més bonic i amb més vida de l'entorn. El camí està molt ben senyalitzat i hi arribem sense cap problema. Val la pena fer-hi una estada i, sobretot, passejar pel barri de les torres de principis del segle XX. Preciós. L'hotel molt recomanable.

Esmorzar Hotel La Cabane - Belin-Beliet

Dinar Kebabh - A la duna de Pilat

Sopar Diego Plage - Arcachon

Dormir Hotel Le Dauphinn - Arcachon

Dia 6

Arcachon - Biganos - Burdeos - Divendres 25-09-2009

Sortida 08:45 - Arribada 15:10 · 16:50 - Hores pedalades 5:25

Kilòmetres - 57,25

El pla d'avui era anar fins a Burdeos per Cap Ferret, pujant cap al nord i allà agafar una pista de bicis que ens porta fins a Burdeos fent una petita volta. Quan arribem al nord del "bassin" decidim deixar-ho correr, en una oficina de turisme ens diuen que no hi ha ni allotjament ni menjar i que el paisatge es "landais", traduït vol dir pista i pins alts a banda i banda. Acabem de fer la volta al "bassin" fins a Biganos i allà agafem el tren fins a Burdeos. És una volta maca.

El viatge fins a Burdeos no presenta cap problema i agafem un hotel prop de l'estació i sortir a fer turisme.

L'endemà volíem fer la piste Roger Laperbie fins a La Reole, però un altre cop els horaris ens ho impedeixen, sols hi ha un tren de tornada i passa a les set del matí.

S'han acabat les vacances.