Els castells del Loire en bicicleta
Informacions

Fotografies Plana inici Informació Canal lateral del Garona

Com Anar-hi

Des de Barcelona hi ha moltes opcions: Tren, Cotxe i Avió. El tren tarda unes 14 hores i sempre amb canvi a Paris. L'avió se seria una mala opció si es compra el bitllet a l'avançada a bons preus. De l'aeroport a Orleans hi ha unes 2 hores en tren.

La sensatesa es va imposar i vàrem agafar el cotxe de Cardedeu fins a Orleans. Són quasi 11 hores i vam partir-ho en dues etapes. Com que havíem d'anar i, se suposa, que tornar l'anada la férem pel viaducte de Millau i el massís central i la tornada per Foix i Andorra.

Sortim de Cardedeu, Millau (amb parada obligatòria per la visita al viaducte) i ens parem a sopar i dormir a Issoire, un poble força agradable. Sopem a la plaça del poble, al Restaurant de l'Horloge, i dormim i esmorzem a l'Hotel Le Parc, al costat d'un parc preciós. L'endemà toca Clermont-Ferrand, Orleans i inici de la pedalada. Just passat Issoire hi ha un petit poble que es diu Montpeyroux, val la pena tenir-lo en compte com a final d'etapa.

La tornada és menys muntanyosa i podem fer més via, d'Orleans arribem en un sol dia fins a Foix i parem en un hotel de carretera de la cadena Balladin. L'endemà després d'esmorzar anem cap a Andorra, La Seu, Collada de Tosses i Cardedeu. No és la millor opció per a la tornada, sobretot pel que fa a la ruta del segon dia.

Informacions Útils

Hi ha diversos llibres que serveixen de guia per a la ruta, nosaltres vàrem fer confiança a "Loire-Radweg - von Orleans zum Atlantik" de l'editorial Esterbauer (www.esterbauer.com). És en alemany però els mapes son bons i tenen bones referències d'hotels i restaurants. En tenim experiència d'altres rutes i sempre ens han funcionat.

La descripció de la guia abasta els 505Km que van d'Orleans a St Nazaire. Si el nostre interès és fer una gran pedalada, perfecte, si ens interessen més els castells, anant d'Orleans a Angers ja està bé: La majoria dels castells son en aquesta zona.

També és possible començar des d'un poble que es diu Sully, abans d'Orleans. Tot depèn de la intenció que es porti.

Cal tenir en compte que els castells més bonics no estan a la riba del Loire, sinó cap a l'interior i al costat del riu Cher. La ruta ens obligarà a prendre decisions de veure unes coses i deixar-ne d'altres o si ho volem veure tot haurem de fer kilòmetres i en molts cassos retrocedir camí que ja havíem fet. Depèn de cada un.

Per a deixar el cotxe Orleans està bé, l'ajuntament te un forfait setmanal als pàrquings municipals de 35EUR. El cotxe està a cobert i més o menys guardat. A nosaltres ens van tractar molt be, donant-nos un dia més de pàrquing per si de cas ens endarreriem a la tornada.

Per a les visites als castells potser el més convenient és la nostra opció, anar a dormir al poble del costat. Sempre hi ha hotels, restaurants i et pots desfer de la bicicleta i tot passejant acostar-te a fer la visita. Ens va funcionar força be i possiblement ho haguéssim pogut aplicar més dies. En el cas que les visites als castells siguin un dels objectius del viatge, planificar les etapes és molt important.

La ruta no és un carril bicicleta continu, segregat dels cotxes, al costat del riu i totalment pla. Pel que fa al tros d'Orleans a Angers, algun tros està segregat, però la major part dels kilòmetres es fan per carreters secundaries, no sempre al costat del riu i bastant plana, encara que de tant en tant trobem alguna pujada. En tot cas, els cotxes no son una molèstia i el paisatge es força variat.

Tota la vall del Loire és una zona molt turística i per tant trobem tot tipus d'allotjament i restauració. Els preus no son terribles i el menjar és correcte. Un cop passat el gruix dels castells, es fa un pel més difícil trobar lloc, no hi ha tanta abundància, però al final se'n troba.

L’oficina de Turisme d'Orleans, just al costat de la catedral, informa molt bé de la ruta. S'hi poden trobar guies en diversos idiomes.

Track GPS

Els tracks son els originals capturats durant el viatge sense cap retoc.

Fent Ruta
Dia 1

Orleans - Beaugency - Dimarts 06-07-2010

Sortida 14:54 - Arribada 17:14 - Hores pedalades 2:05

Kilòmetres - 31,50

Deixem el cotxe al pàrquing que hi ha al costat de la catedral. Ens equipem i comencem a pedalar.

La sortida d'Orleans no planteja cap problema i agafem el camí al costat del riu. De seguida travessem un pont, canviem de riba, deixem enrere la ciutat i l'entorn es fa més feréstec.

Arribem a Beaugency i decidim acabar l'etapa. El poble es bonic, trobem hotel ràpid i el propietari ens recomana un recorregut turístic. Val la pena fer-li cas.

Com que també ens va recomanar un restaurant per sopar, l'hi fem cas i també l'encertem. O sigui, poble recomanable, restaurant recomanable i l'hotel just, però hi dormim ben plans.

Esmorzar Hotel Le Parc - Issoire

Dinar Döner Kebab - Orleans

Sopar Restaurant L'Idèe - Beaugency

Dormir Le Relais des Templiers - Beaugency

Dia 2

Beaugency - Cheverny - Dimecres 07-07-2010

Sortida 09:34 - Arribada 14:52 - Hores pedalades 4:05

Kilòmetres - 54,54

A Beaugency ens cal decidir si seguim la ruta al costat del riu o si ens desviem i anem a fer la ruta dels "Chateaux". Fa una volta important i de normal son carreteres secundàries sense gaire transit. A la guia hi ha les dues opcions ben documentades i decidim fer la volta dels castells.

De moment agafem la ruta normal fins a St. Dyé-sur-Loire i allà girem cap a l'interior per anar al primer castell, el de Chambord. La circulació de cotxes és mínima i de tant en tant ens trobem pistes de bicicleta segregades de la carretera. En general no està malament, les indicacions son sempre correctes i es fa difícil equivocar-se.

El castell de Chambord recomanen visitar-lo per fora, sembla que l'interior es quasi buit. És gran, majestuós i el rodegen jardins, boscos i camps de cultiu. Costa arribar-hi i costa deixar-lo enrere.

Fem una parada a Bracieux per dinar i seguim la ruta fins a Cheverny, on el matí hem reservat hotel i tenim castell per visitar a la tarda. Aquest diuen que s'ha de veure per dins i per fora, és el castell del Tintin.

Ho encertem, fem una bona visita i aprofitem totes les turista-des que hi ha muntades: Passeig en cotxe elèctric pels jardins, passeig en barca pel riu i exposició del Tintin. La visita de tot plegat val la pena i ens hi estem quasi fins a l'hora de sopar. Acabem el dia amb un petit passeig.

Esmorzar Le Relais des Templiers - Beaugency

Dinar La Table d'Armelle - Bracieux

Sopar Hotel St. Hubert - Cheverny

Dormir Hotel St. Hubert - Cheverny

Dia 3

Cheverny - Chenonceau - Dijous 08-07-2010

Sortida 09:15 - Arribada 15:13 - Hores pedalades 4:13

Kilòmetres - 53,03

Sortim molt d'hora per aprofitar una mica la fresca però el sol ja és fort de valent. Avui farem la mateixa operació que ahir, reservar allotjament a Chenonceau, pedalar tot el mati i a la tarda visitar el castell que sembla que s'ho mereix.

La ruta d'avui es fa tota per carreteres secundaries enmig d'una zona agrícola molt tranquil·la. En general és tot molt relaxant, tot bé menys el sol que cau a plom.

A mig recorregut ens trobem el poble de Fougueres sur Brieve amb un castell medieval que es pot visitar. Ens hi parem, no hi ha pràcticament ningú i ens estem una bona estona visitant-lo.

Seguim la ruta, però el trajecte a partir de Thenay se'ns complica, ja que la ruta de la guia i la marcada son diferents; seguim la de la guia que ens porta a lloc per un camí que sembla més complicat. Dinem en un restaurant a la plaça del poble i a partir de Montrichard el camí es converteix en un corriol al costat del riu. Tenim dubtes, acabem en uns sembrats però arribem a lloc.

Dutxa, una estona de relax i visita al castell.

És un dels més bonics, construït sobre el riu Cher i envoltat de parcs i boscos. Val la pena visitar una exposició de figures de cera que introdueixen molt be a la història de l'edifici i als personatges que hi van deixar empremta. El moment final del dia, asseguts al costat d'un canal, sota l'ombra dels plataners i el sol ponent-se, es impagable.

Esmorzar Hotel St. Hubert - Cheverny

Dinar Restaurant La Villa - Montrichard

Sopar Le Relais Chenonceaux - Chenonceau

Dormir Le Relais Chenonceaux - Chenonceau

Dia 4

Chenonceau - Tours - Divendres 09-07-2010

Sortida 09:34 - Arribada 13:39 - Hores pedalades 3:15

Kilòmetres - 45,96

La nit anterior va ploure força i aquest matí continua exactament igual. Esmorzem amb calma i de mica en mica baixa la intensitat de la pluja i quan ho tenim tot a punt els núvols es comencen a trencar. Tenim sort i farem tota l'etapa sense aigua.

Deixem el riu Cher, un afluent del Loire, i anem enllaçant petites carreteres que ens porten fins a Amboise, ciutat amb dos castells. El primer és a les afores i es tracta del lloc on va viure els darrers anys de la seva vida en Leonardo da Vinci. Ens el mirem per fora, és petit però curiós i el jardí és ple de reproduccions de les seves màquines més famoses. Seguim cap al centre de la ciutat a veure el castell gran. Realment ho és, està situat en un lloc elevat i domina tota la ciutat.

A partir d'Amboise el camí es complica i aquest any 2010 s'havien de seguir uns senyals provisionals grocs amb la inscripció "Ruta provisional". A la fi, amb algun que altre inconvenient, ens en sortim i arribem a Tours. L'entrada és franca, trobem l'hotel sense cap complicació i com que hem arribat d'hora podrem fer una mica de turisme.

La ciutat decep una mica, un barri antic poc antic i un centre modern amb avingudes àmplies i edificis tipus oficial. Posats a fer, i sense conèixer-ho, potser es podria trobar allotjament en algun poble abans o després de Tours. En tot cas, no és horrible.

Esmorzar Le Relais Chenonceaux - Chenonceau

Dinar Brioche Dorée - Tours

Sopar Relais Bure - Tours

Dormir Hotel Moderne - Tours

Dia 5

Tours - Fontevraud l'Abbaye - Dissabte 10-07-2010

Sortida 08:50 - Arribada 15:30 - Hores pedalades 4:55

Kilòmetres - 71,41

Sortim d'hora intentant evitar el sol, però tampoc ens en sortim. El camí potser és el més "ciclable" de tota la ruta, just al costat del riu Cher, amb una pista segregada i ben asfaltada. L'entorn a més hi ajuda, és maco i està molt ben cuidat.

Fem força via, la pista està ben senyalitzada i els pobles que anem trobant son encantadors. Passem pel lloc on el Cher s'ajunta amb el Loire i per celebrar-ho fem un cafè al bar "La clef d'or" a Brehemont, al costat del riu.

Els kilòmetres i les hores van caient, se'ns fa l'hora de dinar (francesa) al costat de la nuclear de Chinon, justament on no hi ha res per enlloc i els petits pobles semblen totalment morts. Trobem, a la fí, un bar on ens serveixen un "Croque monsieur"... si no hi ha res millor !!!.

Pretenem quedar-nos a dormir en una Gite d'Etape de Candes-St-Martin, però és cap de setmana i està tot ple. Ens fan una enquesta a peu de carretera a veure que ens sembla la ruta i la valorem aproximadament en un 4 sobre 5.

Seguim sense lloc per dormir i sort que la "madame" de la Gite s'apiada de nosaltres i comença a trucar a les seves amistats sense massa sort. Al final en respon una de Fontevraud-l'Abbaye que ens acull i la veritat és que Bingo !!!, està molt bé.

El poble és a uns 3 Km d'on som, just al costat d'una abadia preciosa amb una història de pel·lícula i sense planificar-ho seguim amb la rutina de, mati pedalant i tarda de visita turística. Ja ens va be.

Esmorzar Hotel Moderne - Tours

Dinar Café du Centre - Avoine

Sopar Restaurant de l'Abbaye Le Delice - Fontevraud l'Abbaye

Dormir Gite Mme. Baillargeau - Fontevraud l'Abbaye

Dia 6

Fontevraud l'Abbaye - Angers - Orleans - Diumenge 11-07-2010

Sortida 09:13 - Arribada 17:44 - Hores pedalades 5:54

Kilòmetres - 82,04

Aquest matí desfem els 3 Km que vàrem fer de més ahir i retrobem el camí del riu. El seguim una estona fins que la ruta comença a enfilar-se força. Pugem bastant amunt i podem gaudir d'una vista magnífica de la vall i el riu fins que tornem a baixar i anem a parar al poble de Turquant, digne de ser visitat per les seves coves troglodítiques.

La visita mostra les coves excavades a la roca on vivien els primers habitants d'aquella zona.

Avui també fem força via i a Chenehutte fem una parada / avituallament; l'aigua s'ha acabat. Tot pedalant encara s'aguanta, però si pares el sol cau a plom i tornes a pujar el més ràpid possible a la bicicleta.

Trobem un lloc per dinar just al costat del riu i no ens ho pensem dos cops, hi ha força gent autòctona i segons els mapes la civilització és més aviat escassa entre on som ara i Angers.

El paisatge ha canviat una mica, hi ha poca vegetació al voltant del riu i la llera és plena de bancs de sorra. Passem per camins que ens porten cap a cases de pagès aïllades, envoltades de camps.

Tenim la intenció d'anar a dormir a un poble prop d'Angers, però és impossible: No hi ha res. Decidim tirar per la carretera i ens arribem fins Angers, serà la fi de la nostra ruta.

És diumenge, aprofitem per comprar els bitllets de tren de tornada i visitar la ciutat: Ens va semblar molt més recomanable que Tours.

L'endemà dilluns el tren no surt fins a les 12, aprofitem per fer una altre visita turística i amb tranquil·litat anem a l'estació, agafem el tren i cap a Orleans.

Hi arribem bé, el cotxe encara és al pàrquing, ho carreguem tot i tornem.