La Toscana en bicicleta
Informacions

Fotografies Plana inici Informació La Toscana en bicicleta

Com Anar-hi

No hi ha masses opcions per anar fins a la Toscana des de Catalunya. Vam sospesar la possibilitat d'anar-hi en vaixell, però fora de temporada el viatge és molt llarg. En tren és quasi impossible o també és molt llarg i amb diversos canvis de tren que, duent les bicicletes, sempre són regionals, mai ràpids.

El cotxe queda quasi com a única opció. Vam optar per llogar una furgoneta per al viatge i poder dur les bicicletes.

El viatge és pesat, sobretot la part de la Costa Blava, l'anomenada Autostrada delle Fiore, un seguit de túnels i ponts en una carretera estreta i plena de cotxes. En total són 14 hores, una més o una menys.

Menys els darrers 20Km que es fan per una carretera secundaria, la resta és tot autopista.

A la tornada vam fer el mateix camí tot i que vam sospesar la opció de fer una ruta alternativa per evitar la Costa Blava.

Informacions Útils

La ruta és de creació pròpia basada en la guia Toskana de l'editorial Esterbauer.

En aquesta guia, a diferència d'altres de la mateixa editorial, no és proposa una sola ruta lineal ni circular, si no que hi ha unes 14 o 15 propostes diferents que cobreixen pràcticament tota la Toscana.

Com que voliem limitar a 8 dies la pedalada, vàrem fabricar una ruta circular, adaptada als nostres requeriments, agafant diferents trams dels proposats a la guia.

Tant sols algun petit enllaç de com a màxim 5Km va ser de collita pròpia.

Els finals d'etapa els vam triar en funció del quilometratge i com que la premissa era pedalar per la Toscana vam evitar les ciutats i les grans atraccions turístiques.

Dues excepcions, San Gimignano perquè ens anava bé com a final d'etapa i una visita a Siena des de Tognazza, agafant autobús i taxi per tal d'arribar-hi. Un altre punt quasi obligat era un final d'etapa a Montalcino.

Quasi la meitat del recorregut seguia la Strade Bianche, la famosa cursa ciclista que combina trossos d'asfalt i pistes de terra (blanca). Total, quasi cada dia acabes amb la bicicleta, les alforges i tu mateix arrebossats de pols blanca.

Fent cerques per Internet vam trobar un denominador comú, les carreteres són bastant estretes, sense voral i amb conductors que no tenen massa respecte pel ciclista tot i que en cap moment hi ha sensació de perill i en general és veritat.

Molta bicicleta fent aquest recorregut o part d'ell, sobretot en bicicletes de gravel, urbanes i poques VTT. Al 50%, més o menys, elèctriques.

Nosaltres amb VTT ens vam sentir cómodes, no va ser una mala elecció

Track GPS

Els tracks son els originals capturats durant el viatge sense cap retoc.

Fent Ruta
Dia 1

Catalunya · San Pancrazio - Dilluns 02-10-2023

Sortida 07:00 - Arribada 21:42

Sortim ben aviat amb la furgoneta carregada amb les bicicletes i les alforges, ens espera un viatge força llarg.

Fem dues parades, una cap a Aix en Provence (un primer entrepà i estirar les cames) i i un segon sobre Mònaco (gasoil i un segon entrepà), a partir d'aquest punt es compliquen les coses i comencem un reguitzell de túnels i pons per una autopista estreta, plena de cotxes i amb obres cada 10Km., es fa etern.

Arribats a Gènova segueix la mateixa tònica fins que comencem a baixar cap al pla. S'ha fet fosc i l'hora prevista d'arribada s'ha endarrerit força, de les 10 hores previstes hem passat a 14 hores.

Fem els darrers quilòmetres, els únics que no són autopista, de ben fosc. Tenim la sort que a l'arribada ens donen quelcom per a sopar.

Ho deixem tot carregat a la furgoneta i cap a dormir, estem baldats.

Esmorzar a casa

Dinar Entrepans en una àrea de servei de l'autopista

Sopar Tenuta Il corno - San Pancrazio

Dormir Tenuta Il corno - San Pancrazio

Dia 2

San Pancrazio · San Gimignano - Dimarts 03-10-2023

Sortida 09:41 - Arribada 13:21 - Hores pedalades 2:48

Kilòmetres - 44,00

Etapa sense cap incidència, fem bastanta carretera secundaria i algun tros de pista. Zona agrícola amb forces vinyes i algun que altre poble entremig. A la llunyania comencem a veure les torres de San Gimignano, fan patxoca. Final d'etapa en pujada i entrada al pobles just pel canto oposat on tenim l'hotel.

Dinar en una vinoteca (res d'especial), passeig vespertí i nocturn per anar a sopar a un lloc força agradable on vam veure un excel·lent vi. A partir de les 6 de la tarda, quan marxa tothom, passejar pel poble és una delícia. L'hotel, perfecte d'ubicació i de serveis.

Esmorzar Tenuta Il corno - San Pancrazio

Dinar Vinoteca Divinorum - San Gimignano

Sopar Restaurant La Mandragora - San Gimignano

Dormir Bel Sogiorno - San Gimignano
Dia 3

San Gimignano · Tognazza - Dimecres 04-10-2023

Sortida 09:36 - Arribada 12:28 - Hores pedalades 2:22

Kilòmetres - 39,00

Sortim de San Gimignano just quan comença a arribar la marabunta de turistes.
Passem per l'arc d'entrada i enfilem la carretera. Anem perdent de vista les torres, però costa... són omnipresents.
Avui força carretera SP (Strada Provinziale) però es fa bé. Passem i creuem per un poble curiós, Colle di Val d'Elsa. Té una bonica muralla.
Fem una petita parada turística a Monteriggione, l'arribada a aquest llogaret és dura, una forta pujada que costa acabar.
Abans d'arribar a destí agafem una SR (Strada Regionale), aquí hi ha més transit.
Tognaza en sí no té cap interès, simplement està a 6Km de Siena i aprofitem la tarda per anar a fer-hi un passeig i sopar. Un bus ens hi porta i un taxi ens torna.

Dinem a Tognazza en un lloc bastant de batalla, una especie de Self-Service i el sopar a Siena en un restaurant força correcte, al centre.
L'hotel molt correcte, però és el típic de carretera amb molt passavolant.

Esmorzar Bel Sogiorno - San Gimignano

Dinar Sclavi - Tognaza

Sopar Restaurant La taverna del Capitano - Siena

Dormir I Platani - Tognaza
Dia 4

Tognaza · Radi - Dijous 05-10-2023

Sortida 09:22 - Arribada 12:43 - Hores pedalades 23:43

Kilòmetres - 45,00

Idea inicial per al dia d'avui, pedalar, creuar Siena en bicicleta i seguir la ruta fins a destí. Total, ens fem un embolic amb els tracks, no creuem Siena i fem tot el primer tros per les carreteres que l'envolten, una especie de "Rondes" però a la italiana. Tot molt frenètic i si pot ser, a evitar.
Fem un primer tram per una carretera SP que enllaça després en una secundaria que ens porta per uns paratges molt macos. És quasi una volta circular que ens torna una mica més al sud de Siena que ha estat present durant tota la jornada.
El finar d'etapa és a Radi on no hi ha res. Una antiga Fattoria (granja) convertida en hotel i on solament es pot menjar en un bar que hi ha sota el complex hoteler.
A més de tot això ens cobren dues nits (diuen que és el mínim) i tant sols ens hi estem una.

Dinem, sopem i esmorzem al bar, no hi ha alternativa, dormim en un apartament molt correcte i a la tarda fem una petita volta per les quatre cases de l'antiga granja.

Esmorzar I Platani - Tognaza

Dinar Sapore di Radi - Radi

Sopar Sapore di Radi - Radi

Dormir Villa e Fattoria di Radi - Radi
Dia 5

Radi · Montalcino - Divendres 06-10-2023

Sortida 09:47 - Arribada 12:56 - Hores pedalades 2:34

Kilòmetres - 37,00

Avui endarrerim una mica la sortida, l'etapa és curta.
Agafem la ruta de la Strade Bianche i l'anirem seguin quasi tota l'estona. Això vol dir pols, molta i de color blanc.
L'entorn avui és més verd i les vinyes són per tot arreu. Cap al final de l'etapa tenim una forta pujada enmig d'un resort molt gran que combina camp de golf, hotel, celler... en fi, molt de luxe.
Arribada a Montalcino en pujada, com sempre, hem de creuar el poble per arribar a l'hotel i hem de tornar a pujar per anar a dinar.

A l'hotel ens recomanen un parell de llocs per menjar i els encerten tots. Una cosa familiar al migdia, un tast de vins a la tarda i una fiorentina a la nit. Tot amb uns excel·lents vins. L'hotel, molt bé.

Esmorzar Sapore di Radi - Radi

Dinar Restaurant Il Moro - Montalcino

Sopar Restaurant Re di Macchia - Montalcino

Dormir Hotel del Capitani - Montalcino

Dia 6

Montalcino · Buonconvento - Dissabte 07-10-2023

Sortida 09:19 - Arribada 12:28 - Hores pedalades 2:28

Kilòmetres - 40,00

Seguim la Strade Bianche, l'Eroica (una cursa d'època), i la Via Francigena. Les anem perdent i les anem recuperant a trossos i avancem o ens avancen d'altres ciclistes o gent a peu fent aquestes rutes.

Etapa maca, amb Montalcino sempre al fons dalt del turó. Passem per un lloc força curiós, Lucignano d'Asso, un petit poble de quatre cases antigues.

Acabem a Buonconvento sense massa més història.

Dinar correcte, el sopar horrible (potser és l'únic fiasco de la sortida) i l'hotel ens envia a dormir a uns apartaments al centre del poble, un encert. I Buonconvento, una descoberta.

Esmorzar Hotel del Capitani - Montalcino

Dinar Restaurant Roma - Buonconvento

Sopar Restaurant · Pizzeria Le Antiche Mura - Buonconvento

Dormir Hotel del Ghibelino - Buonconvento

Dia 7

Buonconvento · Castelnuovo Berardenga - Diumenge 08-10-2023

Sortida 09:17 - Arribada 12:36 - Hores pedalades 2:37

Kilòmetres - 41,00

Comencem a pedalar amb una mica de boira i una mica de fresca. LA sortida se'ns complica, la ruta que tenim marcada està tallada i hem d'agafar la carretera.
Continuem amb la Strade Bianche (i plens de pols) per una paratges força més àrids que aquests darrers dies.
Ruta maca sense res a destacar.

Dormim en un Bed and Breakfast, no hi havia res més en tot el poble. Dinem i sopem força bé i seguim amb la tònica general d'aquests dies, un petit poble amb un cas antic encantador. Un plaer passejar-hi.

Esmorzar Hotel del Ghibelino - Buonconvento

Dinar Bengodi Enoteca & Ristorante - Castelnuovo Berardenga

Sopar Bar Quei 2 - Castelnuovo Berardenga

Dormir Casa Paola nel Chianti - Castelnuovo Berardenga

Dia 8

Castelnuovo Berardenga · Radda in Chianti - Dilluns 09-10-2023

Sortida 09:06 - Arribada 12:36 - Hores pedalades 2:54

Kilòmetres - 46,00

Avui tenim etapa llarga i amb força desnivell. Comencem per carretera fins a tornar a trobar trams de la Strade Bianche. De fet és omnipresent per aquesta zona.
Entrem de pe en la zona de Chianti i tot són vinyes i galls (el nom de Chianti ve pel cant del gall, símbol de la zona).
Una pujada llarga i agradable ens porta fins al Castello di Brolio, un celler en alçada amb unes vistes meravelloses de tota la zona. La resta de la ruta fins a destí es fa creuant petits pobles que no tenen massa cosa a destacar.

El final d'etapa a Radda in Chianti és perfecte. Poble agradable en un bon hotel i on, per fi, podem menjar una pizza com deu mana. El sopar, per oblidar.

Esmorzar Casa Paola nel Chianti - Castelnuovo Berardenga

Dinar Pizzeria Pizza Hot - Radda in Chianti

Sopar Gelateria Bar Lo Sdrucciolo - Radda in Chianti

Dormir Palazzo San Niccolò - Radda in Chianti
Dia 9

Radda in Chianti · San Pancrazio - Dimarts 10-10-2023

Sortida 09:26 - Arribada 12:20 - Hores pedalades 2:18

Kilòmetres - 40,00

La darrera etapa es fa majoritariament per carretera, tot i així és potser una de les més maques. Sortim de la zona del Chianti profund però continuem amb les vinyes.
Pedalem per una zona sense massa moviment ni de cotxes ni de gent, no trobem pràcticament cap poble fins que tornem a ser a San Pancrazio.

Dinem al bar del poble (un autèntic bar de poble), trobem la furgoneta en bon estat, sopem bé (amb un molt bon vi, de la mateixa Tenuta) i dormim millor.

Esmorzar Palazzo San Niccolò - Radda in Chianti

Dinar Restaurant Circolo Casa del Combattente - San Pancrazio

Sopar Tenuta Il corno - San Pancrazio

Dormir Tenuta Il corno - San Pancrazio
Dia 10

San Pancrazio · Catalunya - Dimecres 11-10-2023

Sortida 05:00 - Arribada 18:45

Ens aixequem ben d'hora, ben d'hora i a les 8 del matí ja som a Gènova, el viatge es fa molt menys pesat sense tant tràfic. Dinem a una Huitrerie de Port Leucate com a fi de festa i arribem sense problema a les respectives cases.